Dag 8 - 10: Storbyliv i Medellin
Tidlig lørdag morgen dro jeg til Medellin med et morgenfly fra Barranquilla. Jeg skulle treffe svigermor og min kone Yarkony. Det ble noen rolige dager i Medellin, og de gikk stort sett med til besøk i ulike parker, kjøpsentre og skofabrikken til svigermor. I motsetning til hva mange tror har Colombia noen utrolige kjøpesentre og supermarkeder.

Jeg arbeider på skofabrikken til svigermor

Yarkony på et supermarked i Medellin

Yarkony på et kjøpesenter i Medellin
Dag 11: Rodadero
Jeg og Yarkony pakket sekkene, og tok et morgenfly til Santa Marta. Derfra gikk turen i taxi til Rodadero hvor jeg egenhendig skulle sjekke kvaliteten på Hotell Tamaca (som Latinreiser har et samarbeid med). Hotellet var meget bra, kjempegod service, flott beliggenhet på stranden, svømmebasseng, god mat og fine rom. Dagen gikk med på stranden, og på kvelden spiste vi et herlig fiskemåltid (husker ikke navnet på fisken) på en av de mange fortausrestaurantene.

Stranden i Rodadero

Solnedgang i Rodadero
Dag 12 – 14: Rio Buritaca
Etter en god frokost på hotell Tamaca pakket vi sakene og gjorde oss klare for å dra videre. Planen var å dra tilbake til nasjonalparken Tayrona, og jeg visste at det lå en liten landsby like ved elven Rio Buritaca, ca. 2 times kjøring fra Santa Marta. Jeg liker egentlig å reise kollektivt i Colombia, men fordi jeg følte at vi hadde relativt dårlig tid, bestemte vi oss for å ta en taxi. Vi ringte derfor en av taxisjåførene som latinreiser.no samarbeider med, og avtalte en pris på 120 kroner for turen. I landsbyen sjekket vi inn på hotell Hostal Wayuu, et enkelt hotell, men rent og med aircondition.
Landsbyen var veldig enkel, men samtidig veldig koselig. Den består av ca. 200 hus, og ca. 600 innbyggere. Befolkningen lever stort sett av fiske og de få helgeturistene som kommer fra Santa Marta. Befolkningen er veldig lett å komme i kontakt med, og utpå ettermiddagen ble invitert med på fiske av noen smågutter. Jeg takket ja og vi dro av gårde. Agnet for fisket var reker som vi fant ved å løfte på sivet i elvekanten. Fisket var utrolig godt, etter en halv time hadde vi dratt opp rundt 30 fisker fra elven. Fisken grillet vi på bål på stranden, og det smakte fantastisk.
Dagen etter bestemte vi oss for å dra på en snartur til fossefallene Valencia. Selve fossefallene er ikke så imponerende, men det finnes massevis av eksotiske kulper hvor man kan ta seg et forfriskende bad. Den ½ times turen det tar å komme dit er fantastisk. Man går langs en krystallklar bekk full av fisk og dyreliv, i frodig skog med blomster i alle regnbuens farger.
En av dagene i Rio Buritaca tok vi også en kanotur (kanoleie koster 20 kroner pr. time) på elven. Det var en fantastisk tur med masse dyreliv. Trærne var fulle av apekatter som koste seg med mango og fiken.
Latinreiser (
www.latinreiser.no) anbefaler besøk til både Rio Buritaca og Valencia dersom du velger å leie bil Colombia. Send en e-mail til
latinreiser@latinreiser.no dersom du ønsker assistanse for å arrangere din reise.

Jeg ved elven Rio Buritaca

Lokale fiskere med morgenens fangst

Fargerike planter på vei til Valencia

Bekken som vi fulgte til Valencia

Yarkony spasserer på vei til Valencia

Rekefiske i elven/bekken

En av kulpene i fossefallene Valencia

Et stykke oppe i fossefallene

Noen indianere fra Tayrona som jeg møtte

PÃ… padletur i Rio Buritaca

EN av apekattene vi så når vi padlet på Rio Buritaca

Noen smågutter som hadde fanget noen tropiske fugler
Dag 15 – 18: Cartagena og Isla del Pirata (del av Islas del Rosario)
Igjen pakket vi sekkene og denne gang satte vi kursen sør-vest mot Cartagena. Etter et motorhavari for bussen ankom vi Cartagena etter en 7 timers reise. Vi booket oss in på hotel Lemar, et bra hotell med svømmebasseng. Etter en lang reise var vi begge trøtte og stupte i seng etter et raskt kveldsmåltid.
Vi bestemte oss for å bruke den neste dagen til å rusle rundt i de trange gatene i Cartagena og spise og drikke på noen av de mange fortausrestaurantene. Hver gang jeg er i Cartagena slår det meg hvor vakker denne byen er, og til tross for sin vakkerhet er den relativt ukjent for svært mange som liker å reise.
På morgenen dagen etter dro vi ned til havnen for å ta båt til Isla del Pirata.
Isla del Pirata er et fantastisk vakkert sted. Det er en liten øy omringet av små øyer og krystallklart vann. Jeg er overbevist om at dette er det beste stedet for dykking og snorkling i hele Karibia. Øya blir besøkt av lokale fiskere som selger og tilbereder havets delikatesser til svært lave priser (30 – 40 kroner for en stor hummer). Fiskerne er svært vennlige og enkle å komme i kontakt med. Jeg satt og småpratet med en av dem da han spurte om jeg ville være med på hummerfiske den påfølgende morgenen. Fisket foregår som fridykking og man plukker hummeren med hendene på mellom 3 og 7 meters dyp. Jeg tenkte at det kunne bli svært spennende og takket selvfølgelig ja. Morgenen etter gjorde jeg meg klar med svømmemaske, snorkel og svømmeføtter og ble hentet av Josè (fiskeren) kl. 06.00. Vi padlet en halv times tid i kanoen til Josè før vi ankom stedet hvor vi skulle fiske. Jeg klarte faktisk å fange en hummer som befant seg på 3-4 meters dyp, men det var selvsagt mer imponerende å se Josè fridykke ned til 7-8 meter å plukke hummer.
Dagene på Islas del Pirata ble brukt til slappe av, spise mye god sjømat, kanoturer og snorkling i sjøen.
Isla del Pirata er en del av flere av turene til Latinreiser (
www.latinreiser.no).

Vår bungalow på Isla del Pirata

Krystallklart hav sett fra Isla del Pirata

Isla del Pirata sett fra en båt

En lokal fisker som prøver å selge fangsten sin

Yarkony slapper av i hengekøyen

Josè; fiskeren som jeg fisket hummer sammen med

Verdens vakreste by - Cartagena